Пологівська МДПІ інформує !
Платники Більмацького району вивчали новації законодавства
Керівники та фахівці Пологівського управління ГУ ДПС у Запорізькій області провели семінар для платників податків Більмацького району.
Відкриваючи захід, начальниця Пологівського управління ГУ ДПС у Запорізькій області Світлана Бруй зазначила, що з 1 січня 2020 року набули чинності зміни, внесені до Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів.
Керівник Пологівського управління повідомила, що з 1 січня збільшився рівень мінімальної заробітної плати та наголосила на дотриманні чинного законодавства щодо легалізації зайнятості, виплати законодавчо встановленого рівня заробітної плати.
Заступник начальника управління-наачльник відділу податків і зборів з юридичних осіб Пологівського управління Оксана Листопад нагадала платникам податків, що з початку 2020 року розпочалась кампанія декларування податку на прибуток підприємств, яка триватиме до 10 лютого 2020 року. Звернули увагу присутніх, що наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2019 №481, який набув чинності 20.12.2019, внесено зміни до форми податкової декларації з податку на прибуток підприємств та додатків до неї.
Також під час семінару висвітлені питання в частині справляння податку на додану вартість, податку на нерухоме майно, плати за землю, адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування; зміна діючих бюджетних рахунків; а також рахунків єдиного внеску.
Крім того, фахівці наголосили про зміну ставок розміру єдиного внеску.
Окрему увагу було приділено питанням надання адміністративних послуг, які суб'єкти підприємницької діяльності можуть отримати у Центрі обслуговування платників, а також закликали присутніх активно використовувати електронні сервіси податкової служби.
Не оминули своєю увагою і тему – новації у використанні РРО та ведення касових операцій. Учасникам семінару розповіли, що суттєвою перевагою є спрощення процедури реєстрації РРО – вона проводиться засобами Електронного кабінету без подання реєстраційних документів, а лише шляхом отримання фіскального номера, який ідентифікує програмний РРО у інформаційній системі контролюючого органу. Фахівці податкової зауважили, що функцію програмного РРО зможе виконувати будь-який пристрій (комп’ютер, планшет, смартфон), на який встановлено відповідне програмне забезпечення. При цьому Державна податкова служба забезпечить програмним рішенням для використання суб'єктом господарювання програмного РРО безкоштовно, а реєстрація програмного РРО здійснюватиметься через Електронний кабінет.
Світлана Бруй також повідомила про особливості цьогорічного декларування доходів та закликала більматчан долучатися до деклараційної кампанії. Вона наголосила, що добровільне звітування свідчить про високу податкову культуру громадян та їх свідоме виконання конституційного обов’язку, адже податок на доходи фізичних осіб, який сплачується від отриманих доходів, є основним джерелом надходжень до бюджетів громад.
У ході семінару учасники отримали вичерпні відповіді на запитання щодо порядку нарахування та сплати податків і зборів.
Роз’яснення законодавства
За неоформленого працівника штраф у 2020 році збільшився!
Пологівське управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує, що з 01.01.2020 мінімальна заробітна плата становить 4 723 грн та у погодинному розмірі – 28,31 гривень.
Трудові відносини роботодавця із працівником розпочинаються із укладання трудового договору, який оформляється наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу.
За порушення трудового законодавства юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть фінансову відповідальність у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (30 х 4 723 грн = 141 690 гривень) у разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору, оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час та виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску.
Норми встановлені ст. 265 Кодексу законів про працю України від 10 грудня 1971 року № 322-VIII із змінами та доповненнями.
Про прийняття працівника на роботу роботодавці зобов’язані повідомити податкові органи
Пологівське управління ГУ ДПС у Запорізькій області інформує, що роботодавець, у якого є необхідність прийняти на роботу працівника, зобов’язаний виконати певні кроки для його офіційного працевлаштування.
По-перше – укласти з найманим працівником трудову угоду (контракт, договір) у письмовому вигляді. Видати наказ про прийняття працівника на роботу та надіслати повідомлення до податкової інспекції за місцем реєстрації.
Форма повідомлення про прийняття працівника на роботу затверджена постановою КМУ від 17.06.2015 р. № 413, її можна завантажити в "Електронному кабінеті платника" за кодом F3001001.
Є кілька способів подачі повідомлення:
- засобами електронного зв'язку з використанням електронного ключа;
- на паперових носіях разом з копією в електронній формі;
- на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше, ніж із п'ятьма особами.
Разом з тим, повідомлення до ДПС про прийняття працівника на роботу не надається, якщо:
- з фізичною особою укладається договір цивільно-правового характеру;
- власник виконує функції з управління підприємством;
- фізична особа працює на громадських засадах;
- стажист навчається у роботодавця на підставі договору про стажування, який є різновидом договору цивільно-правового характеру (без укладення трудового договору);
- працівника поновлено на попередній роботі за судовим рішенням;
- працівник виходить з відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустки без збереження заробітної плати, оскільки на період відпустки дія трудового договору не припиняється.
По-друге – в обов’язковому порядку передбачити в трудовій угоді форму оплати праці, врахувавши при цьому, що заробітна плата не може бути меншою ніж мінімально встановлений розмір. Зокрема, в 2020 році цей показник – 4723 гривні.
При виплаті місячної заробітної плати роботодавець зобов’язаний з нарахованої зарплати утримати та перерахувати до бюджету 18 відсотків податку на доходи фізичних осіб, 1,5 відсотка військового збору, а також сплатити 22 відсотка єдиного соціального внеску з нарахованого доходу.
Для прикладу: При нарахуванні працівнику заробітної плати в розмірі 4723 гривні роботодавець має утримати з працівника ПДФО (18%) – 850,14 грн, військовий збір (1,5%) – 70,85 гривень. Відповідно роботодавець зобов’язаний виплати найманому працівнику – 3802,01 грн.
Крім того, роботодавець за найманого працівника має сплатити на нараховану заробітну плату єдиний внесок (22%), який становить 1039,06 гривень.
Нагадаємо, що за порушення трудового законодавства передбачені значні суми штрафів. Так, штраф за допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час та виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків складає на сьогодні 141690 грн за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Водночас повідомляємо, що працівники податкової служби спільно з представниками Держпраці за дорученням Прем’єр-міністра України від 22.01.2020 року №2313/0/1-20 будуть проводити заходи з детінізації зайнятості населення. В першу чергу буде проведена роз’яснювальна робота з суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі, харчування з метою недопущення до роботи працівників без оформлення трудових відносин.
Після роз’яснювальних заходів працівники контролюючих органів будуть проводити перевірки зазначених суб’єктів господарювання щодо дотримання законодавства про працю.
Нагадаємо, що офіційне працевлаштування – це захист соціальних інтересів громадян, гарантування права на соціальні виплати та пенсійне забезпечення. Крім того, нелегальна праця знижує доходи державного бюджету, а отже і можливість фінансування державних програм соціального спрямування.
Пологівське управління запрошує задекларувати доходи
Пологівське управління ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє, що з 01 січня 2020 року стартувала кампанія декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2019 року.
Податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – Декларація) подають:
- фізичні особи – підприємці про доходи, отримані від провадження господарської діяльності (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) у термін протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (року);
- фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність у термін до 01 травня року, що настає за звітним;
- фізичні особи, які отримали доходи від неподаткових агентів, або доходи від податкових агентів, що не підлягали оподаткуванню при виплаті, але які не звільнені від оподаткування, у термін до 01 травня року, що настає за звітним.
Декларація подається платниками податків за місцем своєї податкової адреси в один із таких способів (за вибором):
- особисто або уповноваженою на це особою;
- надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу.
Звертаємо увагу, що при направленні декларації засобами електронного зв’язку громадяни можуть скористатися «Електронним кабінетом», що дає можливість подати Декларацію як з персональних комп’ютерів так і з смартпристроїв. Вхід до «Електронного кабінету» здійснюється за адресою : https://cabinet.tax.gov.ua. Сервіс працює безкоштовно.
Звертаємо увагу, що згідно з наказом Міністерства Фінансів України від 25.04.2019 року №177 з 01.01.2020 року вводиться в дію нова форма податкової декларації.
Власникам легкових автомобілів про транспортний податок у 2020 році
Пологівське управління ГУ ДПС у Запорізькій області інформує, що у 2020 році підлягають оподаткуванню транспортним податком легкові автомобілі з 2015 року випуску (включно), середньоринкова вартість яких становить понад 1 771 125 гривень.
Перелік легкових автомобілів, які підлягають оподаткуванню транспортним податком у 2020 році, розміщено на офіційному вебсайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за посиланням: http://www.me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice?lang=uk-UA.
Зазначений перелік містить такі дані: марка, модель, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна, тип пального.
Довідково: Загальна кількість моделей автомобілів, що підлягають оподаткуванню у 2020 році, становить - 172. Цьогоріч до переліку потрапили такі марки автомобілів: AstonMartin, Audi, Bentley, BMW, Cadillac, Chevrolet, Dodge, Ferrari, Ford, GMC, Lamborghini, LandRover, Lexus, Lincoln, Maserati, Mclaren, Mercedes-Benz, Polestar, Porsche, RezvaniBeast, Rolls-Royce, Tesla, Toyota. |
Отже, основні аспекти, які повинен знати платник транспортного податку, наведені в таблиці:
Інформація для платника транспортного податку |
||
Платники |
Фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ є об’єктами оподаткування. |
Згідно з п.п. 267.1.1 п. 267.1 ст. 267 ПКУ. |
Об’єкт оподаткування |
Легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Мінімальна заробітна плата у місячному розмірі з 1 січня 2020 року – 4723 грн (ст.8 Закону України від 14.11.2019 №294-ІХ «Про Державний бюджет України на 2020 рік»). Тобто, в 2020 році – оподатковуються легкові автомобілі з 2015 року випуску (включно), середньоринкова вартість яких становить понад 1 771 125 грн. Довідково: Середньоринкова вартість визначається Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об’єму циліндрів двигуна, типу пального. Щороку до 1 лютого податкового (звітного) року на офіційному вебсайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України розміщується перелік таких легкових автомобілів, який повинен містити такі дані: марка, модель, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна, тип пального (підпункт 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 ПКУ). Механізм визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року № 66 «Про затвердження Методики визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів та внесення змін у додатки 1 і 2 до Порядку визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів». |
Згідно з п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ. |
База оподаткування |
Легковий автомобіль, що є об’єктом оподаткування відповідно до п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ. |
Згідно з п.п. 267.3.1 п. 267.3 ст. 267 ПКУ. |
Ставка податку |
Встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25000 гривень за кожен легковий автомобіль, що є об’єктом оподаткування відповідно до п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ. Увага! Обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів оподаткування фізичних осіб здійснюється контролюючим органом за місцем реєстрації платника податку (п.п. 267.6.1 п. 267.6 ст. 267 ПКУ). |
Згідно з п. 267.4 ст. 267 ПКУ. |
Порядок сплати податку |
Податок сплачується за місцем реєстрації об’єктів оподаткування і зараховується до відповідного бюджету згідно з положеннями Бюджетного кодексу України. |
Згідно з п.п. 267.7.1 п. 267.7 ст. 267 ПКУ. |
Терміни сплати |
Фізичними особами - протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. Увага! Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його реєстрації (п.п. 267.6.2 п. 267.6 ст. 267 ПКУ). Довідково: бюджетні рахунки для сплати податків, зокрема транспортного податку з фізичних осіб розміщено на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням:tax.gov.ua/byudjetni-rahunki/ |
Згідно з п.п. 267.8.1 п. 267.8 ст. 267 ПКУ. |
Відповідальність за несвоєчасну сплату |
У разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання протягом строків, визначених ПКУ, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: - при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу; - при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, - у розмірі 20% погашеної суми податкового боргу. Водночас передбачено, що починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов’язання (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження), розпочинається нарахування пені (п.п.129.1.2 п. 129.1 ст. 129 ПКУ). |
Згідно з п. 126.1 ст. 126 ПКУ. |
Де дізнатися більше про транспортний податок |
1. Податковий кодекс України – Розділ XII. Податок на майно - http://tax.gov.ua/nk/rozdil-xii--mistsevi-podatki-i/ (обрати статтю 267. «Транспортний податок»); 2. Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс (ЗІР) - http://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques (обрати категорію 110 «Транспортний податок»); 3. Контакт-центр – т. 0-800-501-007 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів) з 8.00 до 20.00 (крім суботи та неділі). Громадяни, які перебувають за межами України, мають можливість зателефонувати до Контакт-центру зі стаціонарного або мобільного телефону за номером: +380 44-454-16-13. |
- |
Звертаємо увагу, що фізичні особи – платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем своєї реєстрації для проведення звірки даних щодо:
- об’єктів оподаткування, що перебувають у власності платника податку;
- розміру ставки податку;
- нарахованої суми податку (п.п.267.6.10 п. 267.6 ст. 267 ПКУ).
Особливості оподаткування транспортним податком:
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів (зокрема, документів, що підтверджують право власності на об’єкт оподаткування, перехід права власності на об’єкт оподаткування, документів, що впливають на середньоринкову вартість легкового автомобіля), контролюючий орган за місцем реєстрації платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Фізичні особи - нерезиденти у порядку, визначеному підпунктом 267.6.10 пункту 267.6 статті 267 ПКУ, звертаються за проведенням звірки даних до контролюючих органів за місцем реєстрації об’єктів оподаткування.
У разі спливу п’ятирічного віку легкового автомобіля протягом звітного року податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п’яти років (п.п. 267.6.7 п. 267.6 ст. 267 ПКУ).
У разі незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, який відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 ПКУ є об’єктом оподаткування, транспортний податок за такий легковий автомобіль не сплачується з місяця, наступного за місяцем, в якому мав місце факт незаконного заволодіння легковим автомобілем, якщо такий факт підтверджується відповідним документом про внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, виданим уповноваженим державним органом.
У разі повернення легкового автомобіля його власнику (законному володільцю) податок за такий легковий автомобіль сплачується з місяця, в якому легковий автомобіль було повернено відповідно до постанови слідчого, прокурора чи рішення суду. Платник податку зобов’язаний надати контролюючому органу копію такої постанови (рішення) протягом 10 днів з моменту отримання (п.п. 267.6.8 п. 267.6 ст. 267 ПКУ).
Щодо об’єктів оподаткування, придбаних протягом року:
Податок сплачується фізичною особою-платником починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт. Контролюючий орган надсилає податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.
Нарахування податку та надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень про сплату податку фізичним особам – нерезидентам здійснюють контролюючі органи за місцем реєстрації об’єктів оподаткування, що перебувають у власності таких нерезидентів.
У разі переходу права власності на об’єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом звітного року податок обчислюється попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому він втратив право власності на зазначений об’єкт оподаткування, а новим власником – починаючи з місяця, в якому він набув право власності на цей об’єкт (п.п.267.6.5 п. 267.6 ст. 267 ПКУ).
Контролюючий орган надсилає податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.
За об’єкти оподаткування, придбані протягом року, податок сплачується пропорційно кількості місяців, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу (п.п. 267.6.6 п. 267.6 ст. 267 ПКУ).
Змінили прізвище. Отримайте нові кваліфіковані сертифікати відкритих ключів
Пологівське управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує, що скасування кваліфікованого сертифіката ключа є достроковим припиненням його чинності. Скасовані сертифікати ключів поновленню не підлягають.
Часом скасування кваліфікованого сертифіката вважається час зміни його статусу в реєстрі сертифікатів Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС.
Клієнт (користувач) зобов’язаний невідкладно звернутися до КН ЕДП ІДД ДПС за скасуванням кваліфікованого сертифіката у разі:
- компрометації особистого ключа користувача (факт або обґрунтована підозра того, що особистий ключ став відомий іншим особам, втрата можливості подальшого використання особистого ключа із будь-яких обставин, зокрема, втрата або пошкодження носія ключової інформації тощо);
- зміни відомостей, зазначених у кваліфікованому сертифікаті;
- виявлення помилок у реквізитах кваліфікованого сертифіката тощо.
Отже, користувач повинен невідкладно звернутися до Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС за скасуванням кваліфікованого сертифіката у разі прізвища, ім’я по-батькові фізичної особи та отриманням нових кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів.
При цьому подаються необхідні документи щодо формування нових кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів.
Отримати послуги з формування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів за довіреністю (в т.ч. посвідченою нотаріально) неможливо.
Підписання податкової звітності в електронному вигляді у разі тимчасової відсутності керівника або головного бухгалтера
У Пологівському управлінні ГУ ДПС у Запорізькій області розповіли. Контроль за введенням даних, їх повнотою та достовірністю покладається на платника. Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) підписувача (підписувачів), електронної печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді.
Згідно з абзацом другим п.п. 48.5.1 п. 48.5 ст. 48 ПКУ достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність в електронному документі кваліфікованого електронного підпису платника податку.
Відповідно до п. 11 розд. ІІІ Порядку № 557, для надання права підпису електронних документів (крім Заяви про приєднання до Договору) іншим особам, яким делеговано право підпису, платник повідомляє про таких осіб контролюючий орган (визначений відповідно до п. 5 розд. ІІІ Порядку № 557) шляхом направлення повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (далі – Повідомлення) в електронному вигляді за формою згідно з додатком 2 до Порядку № 557.
До Повідомлення вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів. На сформоване Повідомлення першими накладаються КЕП усіх осіб, включених до Повідомлення, у порядку черговості їх внесення до Повідомлення, після них – КЕП підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) і останньою – електронна печатка (за наявності) (п. 12 розд. ІІІ Порядку № 557).
Відповідальність платника податків за не проведення розрахункової операції через програмний РРО
У Пологівському управлінні ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляють. Відповідно до п. 1 ст. 17 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 №265/95-ВР (із змінами і доповненнями) у разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням програмних реєстраторів розрахункових операцій на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); не проведення розрахункових операцій через програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи, до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:
100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення;
Відповідно до п. 1 ст. 17 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 №265/95-ВР (із змінами і доповненнями) в редакції Закону України від 20.09.2019 №128-IX у разі встановлення в ході перевірки факту невідповідності на місці проведення розрахунків суми готівкових коштів сумі коштів, зазначеній у денному звіті реєстратора розрахункових операцій, більше ніж на 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, а в разі використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:
100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення;
Зазначена норми набуває чинності 19.04.2020 року.
Мінімальний розмір ЄСВ з 2020 року - 1039,06 грн.
У Пологівському управлінні ГУ ДПС у Запорізькій області звертають увагу платників, єдиний соціальний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - це консолідований страховий внесок в Україні, збір якого здійснюється в системі загальнообов'язкового державного страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі.
Відповідно з прийнятим Законом «Про Державний бюджет України на 2020 рік» з 01.01.2020 року розмір мінімальної зарплати становить 4723 гривень. Відтак, мінімальний розмір єдиного внеску на місяць становить 1039,06 грн (22% від мінімальної зарплати), відповідно квартальна сума складає 3117,18 гривень.
Вперше у такому розмірі сплачують єдиний внесок фізичні особи-підприємці за найманих працівників, починаючи з січня 2020 року, за себе - за підсумками І кварталу 2020 року (до 20 квітня 2020 року).
Платникам слід пам'ятати, єдиний внесок сплачується незалежно від того, ведеться підприємницька діяльність чи ні. Виняток складають пенсіонери за віком та особи з інвалідністю.
Також фахівці Пологівського управління нагадують - термін подачі звітності ЄСВ за 2019 рік - до 09 лютого 2020 року.
Припиняючи свою роботу, ФОП має подати звіт по ЄСВ
У разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа – підприємець, в т. ч. платник єдиного податку, зобов’язана подати сама за себе Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого ЄСВ.
Така звітність подається згідно з додатком 5 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – Порядок), затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435.
Звіт подається із зазначенням типу форми «ліквідаційна», де останнім звітним періодом є період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності (п. 8 розд. ІІІ Порядку). Звіт подається протягом 30 календарних днів з дня проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.
Термін сплати зобов’язань визначених ФОП у звіті з позначкою «ліквідаційний» настає в день подання такого звіту, тож ЄСВ повинен бути сплачений до дати подання звіту включно.
Зняття з обліку платників ЄСВ здійснюється контролюючими органами на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих держреєстратором, після проведення передбачених законодавством перевірок платників та проведення остаточного розрахунку (ст. 5 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»).
ФОП знімаються з обліку як платники ЄСВ в контролюючому органі у разі встановлення факту відсутності заборгованості зі сплати внесків, контроль за справлянням якого здійснюють контролюючі органи. У разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП, така фізособа користується правами, виконує обов’язки та несе відповідальність, що передбачені для платника ЄСВ в частині діяльності, яка здійснювалася нею як ФОП.
ФОП позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності відповідною особою (п. 8 ст. 4 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»).
Декларування – 2020: як оподатковується вартість спадщини чи подарунку отриманого нерезидентом
У Пологівському управління Головному управлінні ДПС у Запорізькій області роз’яснюють, що відповідно до Податкового кодексу України (далі – ПКУ) об’єкти дарування, зазначені в п. 174.1 ст. 174 ПКУ, подаровані платнику податку іншою фізичною особою, оподатковуються згідно з правилами, встановленими цим розділом для оподаткування спадщини.
Об’єкти спадщини оподатковуються за ставкою, визначеною в п. 167.1 ст. 167 ПКУ, для будь-якого об’єкта спадщини, що успадковується спадкоємцем-нерезидентом від спадкодавця-резидента.
Згідно з ПКУ ставка податку становить 18% бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) (крім випадків, визначених у пп. 167.2-167.5 ст. 167 ПКУ) у тому числі, але не виключно у формі: заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.
ПКУ також передбачено, що особами, відповідальними за сплату (перерахування) податку до бюджету, є спадкоємці, які отримали спадщину.
Дохід у вигляді вартості успадкованого майна (кошти, майно, майнові чи немайнові права) у межах, що підлягає оподаткуванню, і зазначається в річній податковій декларації про майновий стан і доходи, крім спадкоємців-нерезидентів, які зобов’язані сплатити податок до нотаріального оформлення об’єктів спадщини або в сільських населених пунктах – до оформлення уповноваженою на це посадовою особою відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, та спадкоємців, які отримали у спадщину об’єкти, що оподатковуються за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб, а також іншими спадкоємцями-резидентами, які сплатили податок до нотаріального оформлення об’єктів спадщини або в сільських населених пунктах – до оформлення уповноваженою на це посадовою особою відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини.
Враховуючи вищевикладене, фізична особа-нерезидент, яка отримала спадщину (подарунок) від фізичної особи-резидента, зобов’язана сплатити податок на доходи фізичних осіб до нотаріального оформлення успадкованого (подарованого) об’єкта, або в сільських населених пунктах – до оформлення уповноваженою на це посадовою особою відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, за ставкою податку на доходи фізичних осіб 18% та 1,5 % військового збору.
Знову про програмне РРО
Законом України від 20.09.2019 року № 128-IX «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» передбачені нові норми щодо застосування РРО.
Закон № 128 набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування — 19 квітня 2020 року, крім окремих норм (Закон № 128 опублікований 19.10.2019 в газеті «Голос України» № 200).
Зокрема, Законом №128 внесені Зміни до ст. 2 і ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР щодо порядку застосування РРО, які набирають чинності з 19 квітня 2020 року.
Так, передбачається запровадження програмного РРО. Це програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного та/або програмного рішення, що використовується на будь-якому пристрої та в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу. Контролюючий орган забезпечує безкоштовне програмне рішення для використання суб'єктом господарювання.
Суб'єкти господарювання, які використовують програмні РРО, повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв'язку електронні фіскальні звіти та електронні фіскальні звітні чеки.
Суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані:
- створювати контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі і забезпечувати їх зберігання: — на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) — протягом трьох років;
- на програмних РРО у разі здійснення розрахункових операцій у режимі офлайн відповідно до цього Закону — до моменту передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу;
- проводити розрахункові операції через РРО та/або через програмні РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості;
- вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
При цьому суб'єкт господарювання зобов'язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об'єкті).
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб — підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Оподаткування ПДВ дебіторської заборгованості у разі анулювання реєстрації особи як платника ПДВ
Пологівське управління ГУ ДПС у Запорізьькій області повідомляє, якщо товари/послуги, необоротні активи, суми ПДВ по яких були включені до складу податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, такий платник ПДВ в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника ПДВ зобов’язаний визначити податкові зобов’язання по таких товарах/послугах, необоротних активах виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів, крім випадків анулювання реєстрації як платника ПДВ внаслідок реорганізації платника ПДВ шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону.
Норми встановлені п. 184.7 ст. 184 Податкового кодексу України.
Отже, платник ПДВ, у якого на дату анулювання реєстрації як платника ПДВ обліковується дебіторська заборгованість за оплаченими але не отриманими товарами/послугами, необоротними активами, за якими суми ПДВ було включено до податкового кредиту, повинен не пізніше такої дати нарахувати податкові зобов’язання за такими товарами/послугами, необоротними активами виходячи з їх звичайної ціни, визначеної на момент такого нарахування.
Які особи мають обов’язок подати декларацію про майновий стан і доходи від імені платника
Пологівське управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує, що кампанія декларування доходів, отриманих громадянами протягом 2019 року, триває.
Податкова декларація про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація) заповнюється платником податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) самостійно або іншою особою, нотаріально уповноваженою платником ПДФО здійснювати таке заповнення, у порядку, передбаченому главою 2 розділу II «Адміністрування податків» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) (п. 179.5 ст. 179 ПКУ).
Обов’язок щодо заповнення та подання податкової декларації від імені платника ПДФО покладається на таких осіб:
? батьків, опікуна або піклувальника – щодо доходів, отриманих малолітньою/неповнолітньою особою або особою, визнаною судом недієздатною;
? спадкоємців (розпорядників майна, державних виконавців) – щодо доходів, отриманих протягом звітного податкового року платником ПДФО, який помер;
? державного виконавця, уповноваженого здійснювати заходи щодо забезпечення майнових претензій кредиторів платника ПДФО, визначеного в установленому порядку банкрутом.
Вищевказані норми визначені п. 179.6 ст. 179 ПКУ.
Декларування 2020:
Стартувала кампанія декларування громадянами доходів, одержаних торік
З 01 січня 2020 року розпочалася кампанія декларування доходів, одержаних протягом 2019 року, яка передбачає подання річної податкової декларації про майновий стан і доходи та визначення податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб і військового збору.
Громадяни, які подають податкові декларації про майновий стан і доходи розподіляються на дві категорії:
• особи, які зобов’язані подати річну декларацію - для громадян, які зобов’язані подати податкову декларацію, і осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, декларація подається до 01 травня року, що настає за звітним (граничний термін подання декларації за звітний 2019 рік – 30 квітня 2020 року);
• особи, які мають право подати декларацію - для громадян, які подають декларацію з метою отримання податкової знижки декларація подається по 31.12.2020 (включно).
Податкова декларація про майновий стан і доходи подається платниками податків за місцем своєї податкової адреси в один із таких способів (за вибором):
- особисто або уповноваженою на це особою;
- надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу.
Декларація подається за формою, затвердженою наказом МФУ від 02.10.15 №859 (у редакції від 25.04.2019 №177).
З 1 січня 2020 року подається нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи
З 1 січня 2020 року платники податків подають декларацію про майновий стан і доходи за новою формою.
Зміни до форми податкової декларації внесені наказом МФУ від 25.04.2019 № 177 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859».
Нова форма податкової декларації містить наступні зміни:
• доповнено рядок 8 декларації «категорія платника» новим критерієм «особа, яка заявляє право на податкову знижку», який застосовується для громадян, які декларують право на податкову знижку;
• розрахунок суми податку на доходи фізичних осіб, на яку зменшуються податкові зобов’язання при використанні права на податкову знижку, виокремлено у додаток Ф3;
• в декларації у розділі ІІ «доходи, які включаються до загального оподатковуваного доходу» додатково виокремлено:
- доходи «нарахований (виплачений, наданий) у формі винагород та інших виплат відповідно до умов цивільно-правового характеру»,
- та «дохід, отриманий від фізичної особи – орендаря, який не є податковим агентом фізичної особи – орендодавця, від надання в оренду (суборенду, емфітевзіс) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених у натурі (на місцевості), які розташовані за місцезнаходженням, відмінним від податкової адреси орендодавця»;
Зверніть увагу, що з 01.01.2019 року сплата податку на доходи фізичних осіб з доходів, від надання в оренду (суборенду, емфітевзіс) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених у натурі (на місцевості), здійснюється відповідно до Кодексу та Бюджетного кодексу України за місцезнаходженням таких земельних ділянок (часток, паїв), у зв’язку із чим в новій формі декларації передбачені деякі зміни у порядку розрахунку податкових зобов’язань з податку.
У той же час податкові зобов’язання з військового збору з доходів, отриманих від фізичної особи – орендаря, який не є податковим агентом фізичної особи – орендодавця, від надання в оренду (суборенду, емфітевзіс) земельних ділянок, земельних часток (паїв) відповідно до вимог Кодексу визначаються в податковій декларації. При цьому сплата таких зобов’язань з військового збору здійснюється за податковою адресою.
Подання підприємцями звіту щодо сум нарахованого єдиного соціального внеску за себе
Фізичні особи – підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, формують та подають до податкових органів Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску самі за себе один раз на рік до 10 лютого року, наступного за звітним періодом (п. 2 розд. ІІІ «Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», затвердженого наказом МФУ від 14.04.2015 № 435).
Звіт подається за формою № Д5 згідно з додатком 5 до Порядку № 435 із зазначенням типу форми «початкова».
Тобто, за результатами року підприємці незалежно від обраної системи оподаткування зобов’язані формувати та подавати до податкових органів за місцем реєстрації «Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого ЄСВ» за формою Додаток 5 до Порядку №435, із зазначенням типу форми «Початкова» до 10 лютого року, наступного за звітним періодом.
Якщо останній день строку подання звіту припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем подання звіту вважається перший після нього робочий день (п. 14 розд. ІІ Порядку №435).
Оскільки граничний термін подання Додатку 5 за 2019 рік – 9 лютого 2020 року, є вихідним днем, то останній день його подання – 10 лютого 2020 року.
Підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему, звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.
Звіт зазначеними особами не подається.
У разі самостійного визначення бази нарахування єдиного внеску підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему, та які отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058, та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу, формують та подають Звіт самі за себе один раз на рік - до 10 лютого року, наступного за звітним періодом.
З 1 січня 2020 року діють нові довідники податкових пільг
На офіційному сайті ДПСУ https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/54005.html оприлюднено оновлені довідники пільг:
- Довідник № 95/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету станом на 01.01.2020 року;
- Довідник № 95/2 інших податкових пільг станом на 01.01.2020 року.
Перелік пільг стосується податку на прибуток, плати за землю, ПДВ, акцизного податку, податку на нерухоме майно, місцевих податків та зборів, державного мита.
Нагадуємо, що звіт про суми податкових пільг з 2020 року скасовано, оскільки 01.01.2020 набрала чинності постанова КМУ від 31.10.2018 № 891 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. № 1233».
Суб'єкт господарювання, який не сплачує податки та збори у зв'язку з отриманням податкових пільг, веде облік сум таких пільг та відображає інформацію про їх суми у податковій звітності.
Витяг щодо стану розрахунків з бюджетами: як отримати через електронний кабінет
Меню «Заяви, запити для отримання інформації» приватної частини Електронного кабінету дозволяє платнику надіслати до відповідного органу ДПС запит щодо стану розрахунків з бюджетами та цільовими фондами за даними органів ДПС за формою «F/J1300203».
Вхід до Електронного кабінету: https://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС.
Робота у приватній частині Електронного кабінету здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису.
У вікні «Заяви, запити для отримання інформації» можливо встановити відповідний період та обмежити перелік документів за типом «J(F)13 Запити та довідки».
Зі списку документів обирається Запит (F/J1300203) та в наступному вікні в полях «Регіон» та «Район» обирається відповідний територіальний орган ДПС (за замовчуванням встановлено орган ДПС за місцем основної реєстрації), та натискається кнопка «Створити».
Поля форми Запиту заповнюються системою автоматично:
- найменування;
- прізвище ім’я, по батькові платника податків;
- податковий номер платника податку або серія та номер паспорта;
- дата відправлення Запиту до органів ДПС.
Автоматичне заповнення таких полів можна відмінити, знявши позначку «Авто розрахунок».
Збережений документ необхідно підписати та відправити до органу ДПС, натиснувши кнопки «Підписати» та «Відправити».
Відповідь на Запит платнику податків надсилається через Електронний кабінет не пізніше 15 робочих днів з дня його отримання у вигляді витягу з інформаційної системи органів ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами за формою «F/J1400203».
Витяг формується вибраний платником за період при створені Запиту з урахуванням строків давності, станом на дату відправлення Запиту до органів ДПС.
Роботодавець виплачує матеріальну допомогу у 2020 році: коли сума оподатковується?
З метою оподаткування податком на доходи фізичних осіб до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) (п.п. 164.2.1 ст. 164 Податкового кодексу).
Отже, якщо виплата матеріальної допомоги має систематичний характер і така допомога надається всім або більшості працівникам, та її виплата передбачена положеннями про оплату праці найманих працівників (колективним договором, галузевою угодою тощо), то така матеріальна допомога з метою оподаткування прирівнюється до заробітної плати і вся її сума включається до загального місячного оподатковуваного доходу і оподатковується за ставкою 18% і військовим збором за ставкою 1,5%.
Якщо працедавець надає окремим працівникам нецільову благодійну (матеріальну) допомогу за їх заявами у зв’язку з особистими обставинами, яка носить разовий характер (наприклад, на вирішення соціально-побутових потреб), то її оподаткування регулюється п.п. 170.7.3 ст. 170 ПКУ.
Згідно п.п. 170.7.3 ст. 170 ПКУ не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами - юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абз. першим п.п. 169.4.1 ст. 169 ПКУ (у 2020 році – 2940 гривень).
Сума перевищення допомоги над вказаним розміром включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку з відповідним оподаткуванням.
Отже, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається, тобто не оподатковується, сума нецільової благодійної допомоги, що надається роботодавцем яка сукупно у 2020 році не перевищує - 2940 грн., а в частині її перевищення є об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб (18%) і військовим збором (1,5%) на загальних підставах.
Сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі та, що перевищує встановлений граничний розмір відображається у Податковому розрахунку за ф. 1ДФ під ознакою доходу «169».
Внесок засновника як додатковий капітал: наслідки обліку у підприємства – платника єдиного податку
Платники єдиного податку третьої групи (юридичні особи) використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з урахуванням положень п. 44.2, 44.3 ст. 44 Податкового кодексу.
Юридичні особи - платники єдиного податку третьої групи ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат з метою обрахунку об'єкта оподаткування (п. 44.2 ст. 44 ПКУ).
Порядок визнання доходів та їх класифікація здійснюється відповідно до П(С)БО 15 "Дохід", затвердженого наказом МФУ від 29.11.1999 № 290.
Так, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.
Рахунок 42 "Додатковий капітал" призначено, зокрема, для обліку іншого вкладеного засновниками підприємств (крім акціонерних товариств) капіталу, що перевищує статутний капітал, інші внески тощо без рішень про зміни розміру статутного капіталу.
За кредитом рахунку 42 "Додатковий капітал" відображається збільшення додаткового капіталу, за дебетом - його зменшення.
Власний капітал відображається в балансі одночасно з відображенням активів або зобов'язань, які призводять до його зміни (Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності, затверджені наказом МФУ від 28.03.2013 № 433).
Отже, для цілей бухгалтерського обліку збільшення додаткового капіталу за рахунок внесків засновниками є операцією, що приводить до збільшення власного капіталу та при цьому не приводить до збільшення доходу підприємства.
Таким чином, внесення грошових коштів засновниками як додатковий капітал без зміни розміру статутного капіталу не включається до складу доходу платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи).
Зазначене роз’яснено листом МФУ від 08.12.2019 № 11210-09-62/32343.
РРО – новації
Застосування РРО при готівкових розрахунках
Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» № 128-IX від 20.09.2019 передбачені зміни в порядок застосування РРО, зокрема:
• з 19 квітня 2020 року платники податків зможуть користуватися програмним РРО, як альтернативою класичним реєстраторам розрахункових операцій. Тобто замість традиційних РРО можливо використовувати програмні РРО (спеціальні безкоштовні програми призначені для реєстрації розрахункових операцій, які можна буде встановити на будь-який гаджет).
• з 01 жовтня 2020 року використання РРО стане обов’язковим для підприємців - платників єдиного податку 2 - 4 груп, які здійснюють:
- реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров'я;
- реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
- реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
- роздрібну торгівлю вживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД);
- діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування, якщо така діяльність є іншою, ніж визначена пунктом 11 статті 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг";
- діяльність туристичних агентств, туристичних операторів;
- діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД);
- реалізацію текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується КМУ.
• з 1 січня 2021 року використання РРО буде обов'язковим для платників єдиного податку 2, 3, 4 груп незалежно від видів діяльності.
Дія зазначеного закону не поширюється на фізичних осіб, які продають на ринку власні вживані речі або продукти власного підсобного господарства. Також під дію цих законів не підпадають платники єдиного податку, що належать до І групи, тобто чий річний дохід не перевищує 300 тисяч гривень. Вказаним категоріям громадян і приватних підприємців касові апарати застосовувати не потрібно і після того, як нові правила застосування РРО наберуть чинності.
До уваги платників ПДВ: змінено порядок оподаткування операцій із постачання товарів, повернених лізингоодержувачем
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв'язку із вдосконаленням процедури проведення фінансової реструктуризації та щодо вдосконалення оподаткування операцій фінансового лізингу" від 20.12.2019 № 425-IX (набув чинності 29.12.2019) внесено зміни в порядок оподаткування ПДВ операцій фінансового лізингу.
Закон № 425 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (опубліковано у виданні «Голос України» 28.12.2019 № 251).
Відповідно до Закону № 425 пункт 189.5 статті 189 Податкового кодексу викладено в наступній редакції.
У разі постачання товарів, які були повернуті лізингоодержувачем лізингодавцю за договором фінансового лізингу у зв'язку з його невиконанням чи неналежним виконанням (у тому числі повернуті на підставі виконавчого напису нотаріуса), та при цьому лізингодавцем за операцією з повернення таких товарів до складу податкового кредиту не включалися суми податку, базою оподаткування є позитивна різниця між ціною постачання та ціною придбання таких товарів.
Ціна придбання визначається як вартість товарів, за якою такі товари були повернуті лізингодавцю, а саме як первісна вартість товарів (об'єкта фінансового лізингу) за вирахуванням сплачених лізингових платежів у частині компенсації вартості об'єкта фінансового лізингу. У разі придбання товарів у платника податку ціна придбання визначається з урахуванням податку на додану вартість.
Якщо за товарами, база оподаткування при постачанні яких визначалася як позитивна різниця між ціною постачання та ціною придбання, в майбутніх податкових періодах суми податку за операцією з повернення таких товарів були включені до складу податкового кредиту лізингодавця, застосовується положення п. 198.5 ст. 198 ПКУ.
Отже, змінено порядок оподаткування ПДВ у разі постачання товарів, які повернув лізингоодержувач лізингодавцю за договором фінансового лізингу у зв'язку з його невиконанням чи неналежним виконанням, якщо лізингодавець за операцією з повернення таких товарів до складу податкового кредиту не зараховував суми ПДВ.
Розмір єдиного внеску, який підприємці сплачують у 2020 році
Єдиний соціальний внесок для підприємців – платників єдиного податку за себе і підприємців на загальній системі оподаткування є сума, що не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску та не менше розміру мінімального страхового внеску.
Мінімальна заробітна плата у місячному розмірі з 1 січня 2020 року становитиме 4723 грн (ст.8 Закону України від 14.11.2019 №294-ІХ «Про Державний бюджет України на 2020 рік»).
Отже, мінімальна сума єдиного внеску, яку підприємці (як платники єдиного податку, так і підприємці на загальній системі оподаткування) мають сплачувати у розрахунку за місяць із 2020 року становить 1039,06 грн (4723 х 22%).
Максимальна база нарахування ЄСВ дорівнює 15 розмірам мінімальної зарплати (п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VI).
Отже, максимальний страховий внесок у 2020 році становить 15585,90 грн ( 4723 х 15 х 22%). Таку суму єдиного внеску сплачують підприємці у разі, коли сума отриманого ним доходу (чистого доходу) у розрахунку за місяць складе 70845 грн і більше.
Підприємці сплачують єдиний соціальний внесок за періоди, в яких вони були платниками єдиного податку, незалежно від того, отримували вони дохід у цей період чи ні.
Виключенням є підприємці, які отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.
Такі особи можуть бути платниками єдиного внеску виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.
ГУ ДПС у Запорізькій області інформує
Руслан Рачинський: "Дев'ять тисяч запоріжців отримали легальну роботу в результаті роз'яснювальних та перевірочних заходів податкової служби"
У минулому році за підсумками профілактичних та контрольно-перевірочних заходів податкової служби було легалізовано працю 9148 робітників. Як повідомив в. о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Руслан Рачинський, податківці проводили семінари, круглі столи та робочі зустрічі із запорізькими роботодавцями, під час яких роз'яснювали необхідність оформлення найманих працівників.
Руслан Рачинський зазначив, що переважну більшість співробітників керівники підприємств та підприємці добровільно легалізували саме після проведеної профілактичної роботи. 9005 працевлаштованим було виплачено понад 38 мільйонів гривень доходів, а це, в середньому, 4200 гривень на одного робітника. Додаткові надходження до бюджетів і соціальних фондів склали майже 16 мільйонів гривень, зокрема, 8,4 мільйона гривень єдиного соціального внеску, 6,9 мільйона гривень податку на доходи фізичних осіб та 600 тисяч гривень військового збору.
Крім того, фахівці податкової служби провели 273 перевірки компаній, які мали ризики щодо несплати податків і зборів під час виплати доходів громадянам. У результаті виявлено 143 особи, які працювали без належного оформлення. Матеріали перевірок надіслані до ГУ Держпраці для вжиття відповідних заходів.
Наприклад, під час проведення позапланової перевірки одного з підприємців, який надавав послуги вантажного автотранспорту, фахівці податкової встановили одразу 18 неоформлених працівників. А в одному із запорізьких закладів громадського харчування нелегально трудилися 11 громадян. Тепер ці роботодавці нестимуть адміністративну відповідальність.
Податківці зауважують, наразі активізована спільна робота контролюючих органів по легалізації найманої праці, тож, запорізькі роботодавці, які нехтують вимогами законодавства, мають подбати про офіційне працевлаштування своїх робітників.
Легалізація праці: запоріжцям нагадали переваги офіційного працевлаштування
У Запорізькому міському центрі зайнятості за участю представників податкової служби області відбувся семінар для громадян, які шукають роботу, присвячений перевагам легальної зайнятості.
Слухачам докладно роз'яснили порядок прийняття на роботу, особливості укладання трудового договору, оформлення трудової книжки, нарахування заробітної плати та сплати з неї податків і зборів.
Запоріжцям нагадали про права найманих працівників та відповідальність роботодавців. Крім того, вони дізналися більше про ризики і наслідки незадекларованої праці та недопустимість працевлаштування без оформлення трудових відносин.
Було наголошено, що за порушення працедавцями законів про працю передбачені значні штрафні санкції.
Наразі представники податкової служби та інших контролюючих органів проводять роз'яснювальну роботу із суб'єктами господарювання щодо неприпустимості використання неоформлених співробітників та виплат заробітних плат "у конвертах".
Запоріжцям виплатили понад 169 мільйонів гривень зарплатних боргів
У Запоріжжі підбито підсумки роботи обласної комісії з питань легалізації заробітних плат та погашення заборгованості за минулий рік.
У засіданні взяли участь заступниця директора Департаменту соціального захисту населення Запорізької облдержадміністрації Ірина Разуваєва, начальниця управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДПС у Запорізькій області Олена Щедровська, представники Пенсійного фонду, контролюючих органів, профспілкових і громадських організацій та суб'єктів господарювання.
Упродовж минулого року в регіоні проведено 367 територіальних комісій, на яких разом із керівниками підприємств вивчався стан погашення зарплатних боргів. Заслухано 125 очільників компаній, закладів і установ, третину з яких попереджено про відповідальність за несвоєчасну виплату заробітних плат. Як результат – роботодавці розрахувалися зі своїми співробітниками, виплативши їм 169,4 мільйона гривень.
Загальна сума заборгованості за 2019 рік зменшена на 90,3 мільйона або на 47 відсотків і станом на 1 січня цього року вона склала 100 мільйонів. Найбільші суми накопичили 17 підприємств м. Запоріжжя та два – у м. Мелітополь.
Легалізація доходів працюючих громадян та ліквідація боргів залишаються серед пріоритетів обласної комісії й у поточному році. Тож на засіданні учасники розглянули роботу декількох суб'єктів господарювання регіону, які мають заборгованість перед працівниками. Разом із присутніми керівниками було проаналізовано ситуацію на кожному підприємстві та шляхи погашення зарплатних виплат.
Перевірки РРО: запорізьким підприємцям донараховано майже шість мільйонів
У минулому році запорізькі податківці провели близько 600 перевірок у сфері готівкових операцій. Зокрема, було перевірено 530 господарських об'єктів. За виявлені порушення суб'єктам господарювання було донараховано 5,9 мільйона гривень, з яких вони узгодили 5,6 мільйона, у тому числі, за матеріалами фактичних перевірок – 5 мільйонів гривень.
На даний час порушники вже сплатили до бюджету 4,8 мільйона, що на 600 тисяч більше, ніж у 2018 році.
Нагадаємо, споживачі мають можливість самостійно перевірити справжність виданого фіскального чека. Це можна зробити онлайн в Електронному кабінеті платника – у розділі "Реєстри" необхідно перейти до підрозділу "Пошук фіскального чека" (https://cabinet.tax.gov.ua/cashregs/check). В цій опції достатньо ввести фіскальний номер чека і дату та натиснути "Пошук" (інформація щодо чеків традиційних РРО оприлюднюється не пізніше наступного робочого дня). Якщо чек буде відсутній, споживач має право поскаржитися до податкової служби та ініціювати перевірку торговельного об'єкта.
Представники запорізького бізнесу наголосили на найбільш актуальних питаннях у взаємодії з органами влади
Механізми взаємодії між суб'єктами господарювання і владою стали предметом розгляду першого у цьому році засідання обласної координаційної ради з питань розвитку підприємництва.
У заході, який проходив під керівництвом першого заступника голови Запорізької облдержадміністрації Івана Федорова, взяли участь директорка Департаменту економічного розвитку і торгівлі Запорізької ОДА Оксана Матвіїшина, начальниця відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями ГУ ДПС у Запорізькій області Вікторія Монастирська, представники громадських організацій, підприємств та приватні підприємці.
Представники малого та середнього бізнесу висловили своє бачення проблем, що виникають під час взаємодії із контролюючими та правоохоронними органами. Після предметної дискусії керівництво обласної влади запевнило підприємців у підтримці та готовності до вирішення питань в межах чинного законодавства.
Також під час заходу присутнім презентували новітні рішення податкової служби у застосуванні касової техніки. Зокрема, було наголошено, що підприємці і компанії можуть відмовитися від традиційних РРО та безкоштовно встановити програмний продукт на будь-який гаджет – смартфон, ноутбук, планшет тощо, який виконуватимуть фіскальні функції.
Запорізький підприємець ухилився від сплати 5,9 мільйона гривень податків – справу розглядатиме суд
Співробітники податкової міліції Запорізької області під процесуальним керівництвом обласної прокуратури закінчили кримінальне провадження стосовно фізичної особи-підприємця, якого звинувачують в умисному ухиленні від сплати податків в особливо великих розмірах.
Досудовим розслідуванням встановлено, що підприємець у період 2016-2018 років отримав дохід від надання послуг у сфері вантажоперевезень. У податковій звітності він відобразив недостовірні відомості щодо надання йому транспортно-експедиторських послуг. Таким чином, він ухилився від сплати податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що призвело до фактичного ненадходження до державного бюджету 5,9 мільйона гривень.
У рамках розслідування кримінального провадження на особисте майно підозрюваного накладено арешт на суму 6,7 мільйона гривень.
Фігуранту кримінального провадження повідомлено про підозру, а матеріали досудового розслідування направлено до суду.
Руслан Рачинський: "П’ятдесят п’ять тисяч запоріжців задекларували майже два мільярди гривень доходів"
Минулого року понад 55 тисяч запоріжців відзвітували про отримані у 2018 році доходи. Коментуючи підсумки кампанії декларування, в. о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Руслан Рачинський повідомив, що порівняно з попереднім роком кількість декларантів зросла на 699 осіб. Загалом вони отримали 1,9 мільярда гривень доходів, з яких сплатили до бюджету майже 150 мільйонів гривень податку на доходи фізичних осіб та 19,2 мільйона гривень військового збору. Це, відповідно, на 16,5 та 4,7 мільйона перевищило показники 2018 року.
Найбільша кількість декларацій надійшла від громадян, які реалізовували вирощену сільськогосподарську продукцію на власних земельних ділянках площею понад 2 га – 34 тисячі або 71 відсоток від поданих.
Також активно декларували доходи спадкоємці – від них до податкової служби області було направлено 2,4 тисячі декларацій. Доходи від продажу об'єктів рухомого та нерухомого майна отримали 2923 мешканця регіону. Про прибутки від операцій з інвестиційними активами відзвітували 386 осіб.
Суттєво зросла й кількість гривневих "мільйонерів" – за 2019 рік було подано 198 декларацій із сумами у понад мільйон, що на 59 більше, ніж 2018-го року. Порівняно з попереднім роком доходи "мільйонерів" збільшились на 255 мільйонів або на 53 відсотки (найпоширеніші джерела: заробітна плата, дохід у вигляді дивідендів, прибуток від операцій з інвестиційними активами, від продажу статутного капіталу, спадщина, іноземні доходи).
Нагадуємо, з 1 січня розпочалася кампанія декларування доходів громадян за 2019 рік, яка завершиться 30 квітня.
Детально про те, хто повинен подавати декларацію та відповіді на інші питання можна дізнатися на сайті податкової служби області: https://zp.tax.gov.ua/deklaratsiyna-kampaniya-2020/ .
"Врожай-2019" легалізував роботу 2370 запоріжців
Минулого року під час заходу "Врожай" податківці провели роз'яснювальну роботу з 2487 компаніями та 958 підприємцями агросектора.
Як повідомив в. о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Руслан Рачинський, після співбесід аграрії добровільно оформили найманих 2370 працівників. У результаті сума легалізованих доходів робітників склала 12,3 мільйона гривень. З неї до бюджетів додатково надійшло 5 мільйонів гривень, зокрема, 2,7 мільйона гривень єдиного соціального внеску, 2,2 мільйона податку на доходи фізичних осіб та 184 тисячі гривень військового збору.
Крім того, 3148 сільськогосподарським працівникам було збільшено розмір заробітної плати – бюджети та соцфонди додатково отримали майже два мільйони гривень.
З питань дотримання податкового законодавства під час виплати доходів громадянам було здійснено 58 перевірок фінансово-господарської діяльності сільгоспвиробників. Після виявлених порушень нараховано податкових зобов'язань на загальну суму 9,5 мільйона. На даний час до бюджетів вже сплачено 3 мільйони, у тому числі 2,7 мільйона гривень ПДФО, 160 тисяч гривень військового збору та 128 тисяч гривень ЄСВ.
Руслан Рачинський зазначив, що наразі продовжується спільна робота органів виконавчої влади з детінізації зайнятості населення, у тому числі у сільському господарстві.
Руслан Рачинський: "У січні запорізькі роботодавці сплатили майже 700 мільйонів гривень ЄСВ"
За перший місяць 2020 року надходження єдиного соціального внеску в регіоні склали 696,6 мільйона гривень. Про це повідомив в. о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Руслан Рачинський, який підкреслив, що порівняно із січнем 2019 року запорізькі роботодавці збільшили сплату на 91 мільйон або на 15 відсотків.
Зокрема, компанії і підприємці обласного центру спрямували до пенсійного і соціальних фондів 357,7 мільйона гривень ЄСВ. Від платників м. Енергодар, Кам’янсько-Дніпровського та Великобілозерського районів надійшло 123,7 мільйона, м. Мелітополь, Мелітопольського та Веселівського районів – 62,5 мільйона, м. Бердянськ, Бердянського та Приморського районів – 46,2 мільйона, Василівського та Михайлівського районів – 17,5 мільйона, Пологівського, Більмацького та Розівського районів – 17,4 мільйона, Оріхівського та Гуляйпільського районів – 16,4 мільйона, Вільнянського, Новомиколаївського районів – 16,2 мільйона тощо.
Всього у Запорізькій області нараховується 74,3 тисячі платників ЄСВ, у тому числі 19 тисяч СГД-юридичних осіб та понад 55 тисяч СПД-фізичних осіб.
Нагадаємо, у поточному році мінімальна сума єдиного соцвнеску зросла до 1039,06 гривні, а максимальний страховий внесок – до 15585,90 гривні
З "партнерів" "конвертаційних центрів" стягнуто понад 27 мільйонів гривень
Співробітники податкової міліції Запорізької області минулого року ліквідували діяльність двох "конвертаційних центрів" міжрегіонального характеру. Встановлено, що загальний обсяг проконвертованих ними коштів склав 564 мільйони гривень, а ймовірні втрати бюджету – 94 мільйони.
За результатами відпрацювання контрагентів "конвертаційних центрів" та фіктивних суб'єктів господарювання стягнуто 27,3 мільйона гривень.
Крім того, в рамках проведення операцій "Рубіж" припинено роботу міжрегіонального "центру мінімізації митних платежів". Через підприємства, які входили до центру, упродовж 2018-2019 років проведено імпортних операцій на суму понад 78 мільйонів гривень.
У митній сфері викрито 10 злочинів, у тому числі 5 – за фактами ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах. До бюджету додатково спрямовано 17,2 мільйона гривень митних платежів.
У сфері державних закупівель виявлено 8 фактів порушення законодавства, за результатами перевірок до бюджету стягнуто 8,9 мільйона.
Усього за минулий рік розпочато 86 кримінальних проваджень, 35 з яких належить до категорії тяжких злочинів. За фактами ухилення від сплати податків і зборів в особливо великих розмірах розпочато 25 кримінальних проваджень.
До суду з обвинувальним актом направлено 26 матеріалів, три з яких – для звільнення осіб від кримінальної відповідальності у зв’язку з повним відшкодуванням збитків на загальну суму 17,7 мільйона.