Роз’яснення законодавства
Роз’яснення законодавства
Електронне листування через сервіс «Електронний кабінет» – один із зручних способів комунікації з контролюючим органом
У зв’язку зі спалахом та розповсюдженням коронавірусу COVID-19 Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління Головного управління ДПС у Запорізькій області звертається до вас, шановні платники, з проханням за можливості зменшити надходження паперових документів та користуватись засобами електронного зв’язку, а саме - сервісом «Електронний кабінет».
За допомогою меню «Листування з ДПС» приватної частини сервісу «Електронний кабінет» платники податків мають можливість надіслати лист (запит про доступ до публічної інформації, звернення фізичних або юридичних осіб тощо) до ГУ ДПС у Запорізькій області у форматі pdf (обмеження 2 МБ). Рекомендуємо заяву та додані до неї документи надсилати одним вкладенням.
Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний веб-портал ДПС.
Робота у приватній частині вказаного сервісу здійснюється з використанням електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису), отриманого у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
У разі виникнення питань щодо користування «Електронним кабінетом» запрошуємо скористуватись відеоуроком від податкової служби, розташованим у розділі «Головна → Медіа-центр → Відеогалерея → Відеоуроки → Відеоурок від податкової №4 «Листування з ДПС за допомогою Електронного кабінету» (http://tax.gov.ua/media-tsentr/videogalereya/videouroki).
Рекомендуємо використовувати зручні та безпечні способи комунікації з контролюючими органами.
Трудові відносини: контролюючі органи мають право перевіряти дотримання працедавцем законодавства про працю
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є, зокрема, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов’язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Норми встановлені п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Підпунктом 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПКУ встановлено, що фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом, зокрема, щодо дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки (п. 85.2 ст. 85 ПКУ).
Під час проведення фактичної перевірки в частині дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), в тому числі тим, яким установлено випробування, перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, з’ясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника. Для з’ясування факту належного оформлення трудових відносин з працівником, який здійснює трудову діяльність, можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо) (п. 80.6 ст. 80 ПКУ).
Отже, для уникнення відповідальності за порушення законодавства про працю, роботодавцям необхідно працювати відповідно до норм трудового законодавства і своєчасно та у повному обсязі виплачувати працівникам заробітну плату не менше мінімальної, встановленої законом.
Карантин: чи застосовуються штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації ПН/РК ЄРПН?
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
? порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
? відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
? порушення вимог законодавства в частині:
? обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
? цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
? обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
? здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
? здійснення суб’єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб’єктів платниками акцизного податку;
? порушення нарахування, декларування та сплати ПДВ, акцизного податку, рентної плати.
Норми встановлені п. 521 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Тобто платники не звільняються від застосування до них фінансової відповідальності контролюючими органами, зокрема, за неподання (несвоєчасне подання) податкової звітності з ПДВ, несплату (несвоєчасну) сплату податкових зобов’язань з ПДВ.
При цьому протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не будуть застосовуватися санкції за не реєстрацію (несвоєчасну) реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, порушення вимог ПКУ щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до неї негативно впливає на право контрагента платника податків скористатися правом на нарахування податкового кредиту з ПДВ.
Чи має право ФОП – платник єдиного податку здійснювати види діяльності, які не зазначені в його облікових даних?
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області інформує, що відповідно до ст. 42 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) підприємництво – це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Статтею 42 Конституції України визначено, що кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
Фізична особа – підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим главою 1. СПРОЩЕНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ, ОБЛІКУ ТА ЗВІТНОСТІ розділу XIV. СПЕЦІАЛЬНІ ПОДАТКОВІ РЕЖИМИ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою (п. 291.3 ст. 291 ПКУ).
Спрощена система оподаткування, обліку та звітності – особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п. 297.1 ст. 297 ПКУ, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою 1 розділу ХІV ПКУ, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (п. 291.2 ст. 291 ПКУ).
У разі якщо фізична особа – підприємець отримує інші доходи, ніж від провадження підприємницької діяльності, у межах обраних ним видів такої діяльності, такі доходи оподатковуються за загальними правилами, встановленими ПКУ для платників податку – фізичних осіб (п. 177.6 ст. 177 ПКУ).
Отже, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку не має права здійснювати в межах підприємницької діяльності такі види діяльності, які не зазначені в його облікових даних.
Закон України № 466 : нові правила надання податкових консультацій
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує, що 23.05.2020 набрав чинності Закон України від 16 січня 2020 року № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» із змінами (далі – Закон № 466), яким було внесено зміни до Податкового кодексу України (далі – ПКУ), зокрема у частині вдосконалення порядку надання податковими органами індивідуальних податкових консультацій (далі – ІПК).
Так, зокрема:
? визначено, що електронний кабінет надає можливість платнику податків подавати звернення на отримання ІПК в електронній формі (зміни набрали чинності з 01.07.2020);
? надано право податковим органам надавати індивідуальні податкові консультації в електронній формі;
Запит на ІПК та ІПК в електронній формі платникам необхідно підписувати з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
? збільшено з 10 до 15 кількість календарних днів терміну, на який може бути продовжено строк розгляду звернення на отримання ІПК.
Звертаємо увагу, що норми щодо звільнення від відповідальності, включаючи фінансової (штрафні санкції та/або пеню), платника податків, який діяв відповідно до наданої ІПК, а також узагальнюючої податкової консультації (п. 53.1 ст. 53 ПКУ) діють до 31.12.2020.
З 01.01.2021 вказані норми відповідно до Закону № 466 переносяться до п. 112.8 ст. 112 ПКУ і продовжать діяти.
При отриманні платником ПДВ квитанції про не прийняття Повідомлення, такий платник має право надіслати його з правильними даними
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику ПДВ квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Норми встановлені п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі – Порядок № 1165).
Згідно з п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі – Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв’язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів. (п. 8 Порядку № 520).
Пояснення та копії документів подаються у вигляді Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (далі – Повідомлення).
Чинним законодавством не передбачено виправлення помилок в надісланому Повідомленні.
При отриманні платником квитанції про не прийняття Повідомлення, такий платник має право надіслати його з правильними даними.
З 01 квітня 2021 року РРО та/або ПРРО застосовують усі фізичні особи – підприємці, крім ФОП – платників єдиного податку першої групи.
Звертаємо увагу, що у разі проведення розрахунків між суб’єктами господарювання у безготівковій формі: при переказі коштів з розрахункового рахунка суб’єкта господарювання, який отримує товари, роботи (послуги), на розрахунковий рахунок постачальника товару, робіт (послуг) згідно з рахунком-фактурою, договором, тощо, реєстратор розрахункових операцій (далі – РРО) та/або програмний РРО (далі – ПРРО) не застосовується.
Якщо фізична особа – підприємець є платником єдиного податку та здійснює продаж технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, то такий підприємець застосовує РРО та/або ПРРО під час продажу всіх наявних на господарському об’єкті товарів, а не лише технічно складних товарів.
У разі, якщо фізична особа – підприємець – платник єдиного податку здійснює реалізацію технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту лише в одній із господарських одиниць, то така особа зобов’язана проводити розрахункові операції за однаковим порядком на усіх своїх господарських одиницях, зокрема, застосовувати РРО та/або ПРРО незалежно від асортименту товарів на інших господарських одиницях, оскільки законодавством передбачені вимоги до платника податків – суб’єкта господарювання, а не до його структурних підрозділів.
Як застосовується РРО/ПРРО ФОП – платниками єдиного податку?
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області інформує, що фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку другої – четвертої груп, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) та/або програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – ПРРО) з роздрукуванням відповідних розрахункових документів:
до 01 січня 2021 року у разі:
перевищення в календарному році незалежно від обраного виду діяльності обсягу доходу понад 1000000 грн.;
здійснення реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення;
з 01 січня 2021 року до 01 квітня 2021 року у разі:
перевищення в календарному році незалежно від обраного виду діяльності обсягу доходу понад 1000000 грн.;
реалізації товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
реалізації лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я;
реалізації ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
роздрібної торгівлі вживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД);
здійснення діяльності ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування, якщо така діяльність є іншою, ніж визначена п. 11 ст. 9 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»;
здійснення діяльності туристичних агентств, туристичних операторів;
здійснення діяльності готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД);
реалізації текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Шановні громадяни! Cкористайтесь правом на нарахування податкової знижки
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує громадянам, які бажають реалізувати своє право на податкову знижку за наслідками 2019 року, що термін подання відповідної декларації встановлено до 31.12.2020 року.
У разі, якщо платник не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься - п.п. 166.4.3 п. 166.4 ст. 166 Податкового кодексу України (далі-ПКУ).
Відповідно до п. 14.1.170 ПКУ податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб'єктами господарювання, - це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку – резидента у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів – фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати.
Перелік витрат, за якими платник має право на застосування податкової знижки визначено у п. 166.3 ст. 166 ПКУ.
За вибором платника декларація може бути подана в один із таких способів:
- особисто або уповноваженою на це особою до центрів обслуговування платників ДПІ;
- надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу.
Закон №466: сплата земельного податку платниками єдиного податку
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє, що Законом України від 16.01.2020 №466-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві", внесено зміни до п.п. 4 п. 297.1 ст. 297 ПКУ щодо сплати платниками єдиного податку окремих податків та зборів.
Так, платники єдиного податку звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності, зокрема:
- податку на майно в частині земельного податку за земельні ділянки, що використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм, позичку) та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва.
Норма набрала чинності з 01 липня 2020 року.
Отже, для платників єдиного податку першої - третьої груп з 01 липня 2020 року не діє звільнення від сплати земельного податку за ділянки, які надаються в оренду (найм, позичку), а також за ділянки, на яких розташовані об'єкти нерухомості, що надаються в оренду (найм, позичку).
Тобто, у разі надання нерухомого майна в оренду платниками єдиного податку 1 – 3 груп з 01 липня 2020 року необхідно сплачувати земельний податок.
Розміри мінімального та максимального ЄСВ для ФОП єдинників змінилися
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє, що у зв’язку зі збільшенням з 01 вересня 2020 року розміру мінімальної зарплати змінилася мінімальна та максимальна величина доходу, на яку нараховується ЄСВ, фізичними особами - платниками єдиного податку.
З 1 вересня 2020 року мінімальний ЄСВ за місяць дорівнює 1 100 грн (5000 грн х 22%).
Змінилася максимальна величина доходу, на яку нараховується ЄСВ. Становить вона 15 розмірів МЗП (75000 грн). Отже, максимальний ЄСВ на місяць – 16 500 грн.
Як і раніше, не сплачують за себе ЄСВ підприємці (незалежно від системи оподаткування), які належать до осіб з інвалідністю, отримують пенсію за віком або досягли віку, визначеного ст. 26 Закону України від 09.07.2003 р. № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до Закону пенсію або соціальну допомогу.
Для всіх підприємців запроваджено однакові квартальні строки для сплати ЄСВ: до 20-го числа наступного за кварталом місяця. Нагадаємо, що якщо останній день строку сплати ЄСВ припадає на святковий або вихідний день, останнім днем сплати вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим (п. 11 р. IV Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 20.04.2015 р. № 449).
Що робити, якщо з ладу вийшов програмний РРО
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області нагадує, що при несправності програмного реєстратора розрахункових операцій суб’єкту господарювання необхідно встановити вид несправності та:
- якщо несправність у вигляді порушення роботи програмного забезпечення, то слід оновити версію ПЗ ПРРО та повторити процедуру закриття зміни;
- якщо несправність пристрою (пошкодження), то слід подати Повідомлення про виявлення несправностей програмного реєстратора розрахункових операцій за формою №2-ПРРО (J1316701) (додаток 2 до Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 23.06.2020 №317 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року №547» з позначкою про несправність та після відновлення роботи пристрою подати Заяву про реєстрацію програмного реєстратора розрахункових операцій за формою №1-ПРРО (J/F 1316602) (додаток 1 до Порядку) з позначкою про відновлення роботи;
- якщо пристрій викрадено або втрачено, то слід подати Повідомлення за ф. №2-ПРРО з позначкою про крадіжку. У такому випадку реєстрація ПРРО скасовується та потрібно повторно зареєструвати ПРРО, якому буде присвоєно інший фіскальний номер.
Закон № 786: які зміни відбулись у порядку нарахування амортизації
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє. Закон України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) уточнив правила нарахування амортизації, визначені підпунктом 138.3.1 Податкового кодексу України.
Починаючи з 23 травня 2020 року діяло правило, відповідно до якого не нараховувалася податкова амортизація за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв'язку з їх модернізацією, реконструкцією, добудовою, дообладнанням та консервацією. В свою чергу, Закон України від 14 липня 2020 року № 786-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб-підприємців» знов скоротив цей виключний перелік операцій без амортизаційних відрахувань суто до консервації. Тому, починаючи з 8 серпня 2020 року амортизація для цілей податкового обліку не нараховується за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв’язку з їх консервацією.
Нагадаємо, що відповідно до наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів» від 30 вересня 2003 року № 561 нарахування амортизації припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття об'єкта основних засобів, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію. Нарахування амортизації поновлюється, починаючи з місяця, наступного за місяцем введення об'єкта в експлуатацію після реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації.
Таким чином, якщо нарахування амортизації по об’єкту основних засобів не здійснювалося за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв'язку з їх модернізацією, реконструкцією, добудовою, дообладнанням з червня 2020 року, то для цілей виконання оновлених вимог підпункту 138.3.1 пункту 138.3 статті 138 Кодексу, таке нарахування може бути відновлене починаючи із вересня 2020 року.
Зміни до підпункту 138.3.1 пункту 138.3 статті 138 Кодексу набирають чинності з 8 серпня 2021 року.
Зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування: що робити?
У Пологівському секторі організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області розповіли. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Нагадаємо, що порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі – Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі – комісія регіонального рівня).
Згідно з п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 Порядку № 520, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно із п. 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 Порядку № 520, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв’язку з урахуванням вимог Законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», від 05 жовтня 2017 року № 2155-VІІІ «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261).
Комісія регіонального рівня протягом п’яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку № 520, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 Податкового кодексу України.
Електронний підпис: що необхідно знати підприємцю
Пологівський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області роз’яснює громадянам та платникам податків переваги використання електронного підпису під час ведення підприємницької діяльності.
Електронний підпис (раніше - Електронний цифровий підпис) за статусом прирівнюється до власноручного підпису або печатки. В Україні ЕП має юридичну силу з 2003 року.
Електронний документ, підписаний ЕП, має таку ж юридичну силу, як паперовий документ з підписом уповноваженої особи та печаткою. Зокрема, ЕП підтверджує цілісність електронного документу, гарантує відсутність жодних змін у підписаному електронному документі та не дозволяє підписанту відмовитись від зафіксованих зобов’язань.
Окрім можливості подавати звітність до податкової служби та інших державних установ, ЕП відкриває доступ до цілої низки державних сервісів, кількість яких постійно збільшується. Серед них можливість підписувати електронні документи, реєструватися на державних порталах, отримувати виписки та довідки а також користуватися «Електронним кабінетом платника» та електронними сервісами ДПС України, тощо.
Як отримати?
Отримати особистий електронний ключ можна лише особисто та безкоштовно у податковій (АЦСК ІДД ДПС). Дізнатися адресу найближчого пункту видачі ключів для фізичної особи-підприємця при податковій можна за посиланням: https://acskidd.gov.ua/contacts.
Що необхідно мати, йдучи за ключем:
1. Заповнена та підписана Реєстраційна картка (для фізичної особи/фізичної особи – підприємця) встановленого зразка, у двох примірниках;
2. Копія паспорта (копії 1-2 сторінок, сторінки з відміткою про реєстрацію місця проживання, а також 3-6 сторінки за наявності відміток). Якщо у вас паспорт у формі картки (ID-картка), необхідно зробити копії лицьового та зворотного боку, копію паперового витягу з Єдиного державного демографічного реєстру про адресу реєстрації місця проживання або копію Довідки про реєстрацію місця проживання фізичної особи).
3. Копія посвідки на постійне (тимчасове) місце проживання, засвідчена підписом власника, або паспорт громадянина іншої країни із нотаріально засвідченим перекладом на українську мову (для іноземних громадян);
4. Копія картки платника податків, засвідчена підписом власника. За наявності у паспорті громадянина України реєстраційного номера облікової картки платника податків, замість копії картки платника податків, може бути подана копія сторінки паспорта громадянина України з відповідною відміткою, засвідчена підписом власника.
Детальніше про перелік документів для фізосіб можна тут: http://www.acskidd.gov.ua/fiz_osob
Зверніть увагу, що кожен особистий ключ користувача має бути записаний на окремий носій інформації - наприклад флешку або токен, тож подбайте про це заздалегідь.
ГУ ДПС у Запорізькій області інформує
Запорізькі роботодавці добровільно оформили 4850 працівників
З початку року фахівці податкової служби регіону проводять активну комунікаційну роботу з керівниками підприємств і підприємцями на предмет легалізації зайнятості найманих працівників та недопущення розрахунків "у конвертах".
Як поінформував начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов, за результатами зустрічей, семінарів, круглих столів, спільних засідань робочих груп ДПС області та органів виконавчої влади і місцевого самоврядування роботодавці добровільно оформили 4850 працівників. Їм виплачено 24,3 мільйона гривень доходу, додаткові надходження до бюджетів склали понад 10 мільйонів, зокрема, 5,3 мільйона гривень єдиного внеску, 4,4 мільйона гривень податку на доходи фізичних осіб та 400 тисяч гривень військового збору.
Крім того, у ході контрольно-перевірочних заходів серед платників, що мали ризики використання неоформленої найманої праці, виявлено 153 особи, які здійснювали трудову діяльність без належного оформлення. Матеріали перевірок надіслані до ГУ Держпраці для вжиття відповідних заходів.
Після проведених 109 документальних перевірок суб'єктів господарювання виявлені факти недотримання законодавства під час виплати доходів громадянам. Порушникам донараховано 12,2 мільйона, у тому числі 9,4 мільйона гривень податку на доходи фізичних осіб, 2 мільйони гривень єдиного внеску та 800 тисяч гривень військового збору.
У Запоріжжі виявлено нелегальну АЗС "на колесах"
Співробітники податкової міліції Запорізької області в рамках операції "Акциз-2020" на території обласного центру встановили факт незаконного транспортування та збуту паливно-мастильних матеріалів.
Перевіркою встановлено, що місцевий мешканець, який не був зареєстрований в якості суб’єкта підприємницької діяльності, здійснював перевезення та продаж дизельного палива на автотранспортному засобі, обладнаному паливно-роздавальною колонкою. Товарно-супровідні документи на вантаж, а також відомості, які підтверджують, що вказаний автомобіль є пересувним акцизним складом, у громадянина були відсутні.
За результатами огляду виявлено та вилучено автомобіль "Фольксваген" разом з паливно-роздавальною колонкою, а також 600 літрів дизельного палива.
Юристи податкової виграли у запорізьких судах майже півтисячі справ
За вісім місяців судові органи Запорізької області на користь держави винесли 491 рішення на суму 2 мільярди 674 мільйони гривень, що склало 61 відсоток від загальної кількості розглянутих справ та 92 відсотка – від суми. На користь платників вирішено 318 справ на суму 231,6 мільйона.
За позовами суб'єктів господарювання до органів ДПС юристи податкової виграли 252 судові справи на суму 126 мільйонів (44,5 відсотка – від кількості та 35,3 відсотка – від суми). Позицію платників підтримано у 314 справах із сумою 230,5 мільйона.
Серед адміністративних справ цієї категорії більшу частину складають позови про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень. Упродовж січня-серпня на користь податкових органів суди прийняли 165 рішень на суму 117,7 мільйона.
За позовами податкової служби до платників фахівці управління правової роботи ГУ ДПС у Запорізькій області відстояли 239 судових справ на суму 2 мільярди 548 мільйонів, тобто 98 відсотків від кількості розглянутих справ та майже 100 відсотків – від суми.
Наприклад, Запорізьким окружним адміністративним судом вирішено на користь держави справу про неправомірність відображення однією із запорізьких компаній податкового кредиту з ПДВ на суму 15,5 мільйона.
А при розгляді справи за позовом підприємства, яке спеціалізується на виробництві кабельної продукції, суд погодився з висновком податкової служби стосовно заниження суб'єктом господарювання податку на прибуток на суму 7,5 мільйона.
Представники малого і середнього підприємництва сплатили до бюджетів запорізьких громад 941 мільйон
За вісім місяців запорізькі підприємці і підприємства сплатили до місцевих бюджетів регіону 941 мільйон гривень єдиного податку. Як повідомив начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов, надходження на 65,7 мільйона або на 7,5 відсотка перевищили рівень аналогічного періоду минулого року.
Так, фізичні особи-підприємці спрямували до скарбниць громад 682 мільйони, від суб'єктів господарювання-юридичних осіб надійшло 127 мільйонів, від агровиробників – понад 131 мільйон.
З початку року платники спрощеної системи оподаткування, які працюють у м. Запоріжжя, направили до міського бюджету 527,6 мільйона, платники м. Мелітополь, Мелітопольського та Веселівського районів перерахували 98 мільйонів, м. Бердянськ, Бердянського та Приморського районів – 74 мільйони, Оріхівського та Гуляйпільського районів – 34,8 мільйона, Пологівського, Більмацького та Розівського районів – 34,4 мільйона, Василівського та Михайлівського районів – 32,7 мільйона, м. Енергодар, Кам’янсько-Дніпровського та Великобілозерського районів – 31,3 мільйона, м. Токмак, Токмацького та Чернігівського районів – 28,5 мільйона тощо.
Нагадаємо, ставки єдиного податку складають: для платників І групи – 210,20 гривні, ІІ групи – 944,60 гривні, ІІІ групи – 5 відсотків від доходу або 3 відсотки від доходу для платників ПДВ. Ставка податку для агровиробників залежить від категорії земель (або водного фонду) та їх розташування (рілля, сіножаті і пасовища, багаторічні насадження, сільгоспугіддя, що перебувають в умовах закритого ґрунту тощо). Їх розмір розраховується у відсотках від бази оподаткування, тобто, від нормативної грошової оцінки одного гектара сільгоспугідь (ріллі) з урахуванням коефіцієнта індексації.
Запорізькі підприємства сплатили 397 мільйонів рентної плати за надра та воду
З початку року до бюджетів усіх рівнів надійшло 265 мільйонів 800 тисяч гривень рентної плати за користування надрами. Зокрема, до державного бюджету запорізькі компанії і установи спрямували 184 мільйони 900 тисяч, до місцевих скарбниць – 80 мільйонів 900 тисяч.
Як повідомив начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов, у порівнянні з відповідним періодом 2019 року надходження збільшились на 1,3 мільйона гривень.
Так, підприємства Василівського та Михайлівського районів сплатили 233,7 мільйона, м. Запоріжжя – 10,8 мільйона, м. Токмак, Токмацького та Чернігівського районів – 5,4 мільйона, Пологівського, Більмацького та Розівського районів, – 5 мільйонів, Вільнянського, Новомиколаївського районів – 2,8 мільйона, Запорізького району – 2,5 мільйона тощо.
На даний час в регіоні 587 суб'єктів господарювання, які на підставі спеціальних дозволів мають право на користування надрами.
Крім того, упродовж січня-серпня 520 запорізьких підприємств-водокористувачів направили до бюджетів понад 131 мільйон гривень рентної плати за спеціальне використання води. З цієї суми держбюджет отримав 72,1 мільйона, місцеві скарбниці – 59 мільйонів.
Запорізькі місцеві бюджети отримали 706 мільйонів гривень плати за землю
За січень-серпень 2020 року до місцевих бюджетів регіону надійшло 706 мільйонів гривень земельного податку та орендної плати (без врахування показників великих підприємств, які зареєстровані в Запорізькому управлінні Офісу ВПП ДПС). Як повідомив начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов, суб'єкти господарювання-юридичні особи сплатили 514 мільйонів, від фізичних осіб надійшло 192 мільйони.
Так, власники і користувачі земель у м. Запоріжжя спрямували до міського бюджету 222,6 мільйона. Скарбниці м. Енергодар, Кам’янсько-Дніпровського та Великобілозерського районів отримали 78,7 мільйона, м. Мелітополь, Мелітопольського та Веселівського районів – 71,5 мільйона, м. Бердянськ, Бердянського та Приморського районів – 62,2 мільйона, Якимівського та Приазовського районів – 58,4 мільйона, Пологівського, Більмацького та Розівського районів – 50,6 мільйона, Василівського та Михайлівського районів – 42,8 мільйона, Оріхівського та Гуляйпільського районів – 38,7 мільйона, м. Токмак, Токмацького та Чернігівського районів – 37,7 мільйона тощо.
З початку року за результатами проведених звірок податкової служби із територіальними підрозділами ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, РВ Фонду державного майна України залучено до оподаткування 56 платників (річна сума нарахувань за землі площею 859,5 га склала 3,2 мільйона). Також виявлено 17 суб'єктів господарювання, які використовували 154,8 га земель без правовстановлюючих документів. Річна сума нарахувань до бюджету перевищила 315 тисяч.
На даний час на території регіону нараховується 9086 землекористувачів – юридичних осіб та майже 289 тисяч – фізичних осіб.
Підписано Меморандум про партнерство та співробітництво між податковою службою Запорізької області та Територіальним відділенням Асоціації платників податків
Сьогодні начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов та голова Ради Територіального відділення Всеукраїнської громадської організації "Асоціація платників податків України" в Запорізькій області Гліб Лобов підписали Меморандум про партнерство та співробітництво.
Як повідомив Роман Афонов, подальша спільна робота податкової служби області та осередку організації буде спрямована на створення сприятливих умов для розвитку підприємництва і ведення бізнесу. У рамках меморандуму сторони працюватимуть над пропозиціями щодо удосконалення податкового законодавства, організовуватимуть інформаційно-роз'яснювальні, навчальні та консультативні заходи.
Керівник податкового відомства регіону наголосив, що якісне обслуговування платників податків та підтримка у вирішенні проблем, які виникають у повсякденній діяльності сумлінного бізнесу, залишаються пріоритетними векторами роботи запорізьких податківців.
Також під час зустрічі учасники обговорили законодавчі новації, процес реформування податкової служби та інші питання сфери оподаткування.